Вітаю Вас, Гість

4 клас

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

№ 1/9-66 від 31 січня 2018 року

Про організоване завершення
2017/2018 н. р. та особливості
проведення ДПА у закладах
загальної середньої освіти

Відповідно до частини 3 статті 16 Закону України «Про загальну середню освіту» структуру навчального року встановлює заклад загальної середньої освіти.

Державна підсумкова атестація (далі - ДПА) в 2017/2018 навчальному році у закладах загальної середньої освіти здійснюється відповідно до частини 8 статті 12 Закону України «Про освіту»,Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 30 грудня 2014 року № 1547, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 лютого 2015, року за № 157/26602, та підпунктів 1, 3, 4, 5 пункту 2 наказу Міністерства освіти і науки України від 31 липня 2017 р. № 1103 «Деякі питання проведення в 2018 році зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 серпня 2017 року за № 1014/30882, із змінами.

ДПА здобувачів повної загальної середньої освіти здійснюється у формі зовнішнього незалежного оцінювання з 22 травня до 14 липня (основна і додаткова сесії) 2018 року.

Зважаючи на зазначене, заклади загальної середньої освіти самостійно визначають строки проведення державної підсумкової атестації учнів 4-их і 9-х класів, свята «Останній дзвоник» та випускних вечорів.

ДПА здобувачів початкової освіти здійснюється з метою внутрішнього моніторингу якості освіти у формі підсумкових контрольних робіт з двох предметів: української мови (передбачає оцінювання результатів навчання з української мови та читання) і математики. Для проведення ДПА в закладі освіти використовуються єдині завдання, які укладають вчителі закладу освіти, відповідно до затверджених Міністерством орієнтовних вимог до змісту атестаційних завдань і затверджує керівник закладу освіти.

ДПА з української мови учнів, які почали вивчати її в поточному навчальному році, здійснюється за бажанням батьків (одного із батьків) або їх законних представників.

У закладах загальної середньої освіти з навчанням або вивченням мов національних меншин учні можуть додатково проходити ДПА з третього предмета: мови національної меншини. Рішення про проведення ДПА з мови національної меншини приймається педагогічною радою на підставі письмових звернень батьків (одного із батьків) або їх законних представників і затверджується наказом керівника закладу освіти.

Результати ДПА не враховуються при виставленні річних оцінок з предметів, з яких учень (вихованець) проходив атестацію; оцінки за ДПА виставляються в Класному журналі у колонку з написом "ДПА" без зазначення дати після колонки з написом "Річна" та у табелі навчальних досягнень.

Методика проведення ДПА.

Письмова ДПА розпочинається із вступного слова вчителя про порядок її проведення. Традиційно, згідно з інструкцією про проведення ДПА, пакети з текстами письмових робіт розкриває голова комісії у присутності її членів за годину до початку ДПА, з темами для літературних творів - у присутності комісії безпосередньо перед початком ДПА.

Необхідність попередження суб'єктивізму в оцінці знань учнів під час ДПА в останні роки диктують певні зміни в їхній підготовці і проведенні.

Веде ДПА учитель. Спираючись на знання учнів, він регулює стосунки з ними членів комісії, зберігаючи за собою право вирішального слова під час оцінювання знань підопічних.

Важко дати визначальні рецепти на всі складні ситуації, які можуть виникнути в ході оцінювання учнівських знань. Вирішальним тут є всебічне знання учня, його потенційних можливостей, характеру навчальної праці впродовж усього року.

Особливості ДПА для 4 класу

На підсумкову атестацію для учнів молодшої школи винесені такі предмети:

українська мова та літературне читання.

математика;

Дати іспитів затверджуються індивідуально в кожній окремо взятій школі. Остаточне розклад буде відомий в квітні 2018 року. Основні положення екзаменації:

ДПА проходить у письмовій формі, а завдання для неї розробляють учителі-предметники, які орієнтуються на вимоги освітніх програм Міносвіти;

  • учні пишуть роботу протягом одного уроку (45 хвилин);

 

  • завдання для учнів можуть бути написані на звичайній дошці, спроектовані на електронну дошку або роздані учням у вигляді окремих листків-квитків;

 

  • атестаційні роботи повинні містити навчальний матеріал, який був вивчений учнями в рамках шкільної програми, а завдання повинні мати різні рівні складності і носити комплексний характер.

Розглянемо особливості структури і змісту кожного з іспитів.

ДПА з української мови

Квитки можуть бути розроблені за однією із двох можливих схем. Перша схема передбачає диктант або текст для переписування, в якому пропущені деякі орфограми. Робота будується так, щоб учень міг показати свої навички в правописі, мовленнєві навички, творчі здібності та вміння зв'язно висловлювати думки, тому в неї будуть включені додаткові завдання, спрямовані на виявлення та оцінку всього вищепереліченого.

Один з іспитів перевірить знання школярами рідної мови – української.

Міністерство освіти рекомендує таку структуру роботи:

Диктант або текст для переписування об'ємом від 50 до 55 слів. У тексті повинно бути пропущено близько 25% слів, у тому числі орфограмм, що представляють собою виключення з правил. Диктант або текст можуть бути оцінені в 6 балів.

Завдання до тексту, які перевіряють мовні знання і вміння учнів. Всього таких завдань може бути 4 кожне з яких оцінюється в 1 бал.

Завдання творчого характеру, що передбачає формулювання 3-4 пропозицій. Дана частина роботи може принести ще 2 бали.

Друга форма роботи передбачає комбінацію диктанту (або тексту з пропущеними словами) і тестів, які перевірять правопис та мовленнєві навички учнів. Міносвіти рекомендує таке зміст роботи:

Диктант або текст для переписування об'ємом від 25 до 30 слів. У тексті повинно бути пропущено близько 25% слів, у тому числі орфограмм, що представляють собою виключення з правил. Диктант або текст оцінюються в 3 бали.

Завдання творчого характеру, що передбачає формулювання 3-4 речень. Дана частина роботи може принести ще 2 бали.

Тестові завдання закритого типу, у яких школяр повинен буде вибрати одну вірну відповідь з трьох запропонованих. Кожен тест оцінюється в 1 бал.

Тести відкритого типу, на які потрібно дати короткий відповідь або встановити відповідність між шістьма компонентами. Ця частина складається з одного тіста і може принести учневі 2 бали.

 

Тести відкритого типу з короткою відповіддю. Такий тест також може бути тільки один і оцінюється в 2 бали.

Виконання всіх видів робіт оцінюється в 12 балів максимум.

ДПА по літературному читання

Учитель має право сформувати два види екзаменаційних квитків. Перший вид – це робота, в основі якої знаходиться текст для читання про себе, а також завдання з даного тексту, які перевіряють розуміння прочитаного, творчі здібності та вміння висловлювати власну думку. Міносвіти рекомендує таке зміст і структуру роботи:

Незнайомий учням художній текст, в якому міститься від 330 до 390 слів. Кількість незнайомих слів не повинно перевищувати 2 одиниці. Максимальна довжина речень – 12 слів. Завдання оцінюється в 4 бали.

Завдання, складене на основі тексту, який перевіряє розуміння сенсу прочитаного і вміння працювати з текстом. Таких завдань може бути 6 кожне оцінюється в 1 бал.

Одне завдання творчого характеру, в якому потрібно письмово висловити власну думку. Обсяг написаного повинен становити 2-3 пропозиції. За таку роботу можна заробити 2 бали.

Щоб успішно здати літературне читання, потренуйтеся з дитиною заздалегідь

Друга форма квитка заснована на тексті для читання і складених за нього тестових і творчих завдань. Пропонується дотримуватися такої структури:

Незнайомий учням художній текст, в якому міститься від 330 до 390 слів. Кількість незнайомих слів не повинна перевищувати 1 одиницю, а пропозиції повинні складатися не більше ніж з 12 слів. Завдання оцінюється в 4 бали.

Тести закритого типу, в яких потрібно вибрати одну відповідь з трьох запропонованих у квитку. Тестів може бути 2 кожен приносить 1 бал.

Тести, які передбачають, що учень дасть коротку відповідь. Завдання оцінюється в 2 бали.

Тести відкритого типу, в яких потрібно встановити відповідність між 6 компонентами (1 тест, за який нараховується 2 бали).

Творче завдання, в якому потрібно висловити свою думку щодо прочитаного художнього тексту. Учень повинен написати 4-5 речень (1 завдання, яке оцінюється в 2 бали).

Перевірка читання про себе здійснюється наступним чином – учням пропонується взяти ручки чи олівці і починати читання по команді вчителя. По закінченню трьох хвилин вчитель зупиняє читання, а школярі ставлять крапку біля слова, на якому були змушені зупинитися. Учитель відзначає прогрес кожного учня, а потім дає їм час дочитати до кінця, щоб мати можливість працювати з завданнями, складеними на основі фрагмента. Максимум балів, який можна отримати за всі завдання, дорівнює 12.

ДПА з математики

В даному випадку вчителям-предметникам також дається вибір з двох можливих форм атестаційної роботи. Перша форма виглядає наступним чином:

Завдання, в якому потрібно виконати три дії. Оцінюється в 3 бали.

Вираз з дужками, в якому потрібно працювати з многоцифровыми числами і здійснювати дії в певному порядку (1 завдання 2 бали).

Завдання на порівняння чисел і перетворення величин (2 завдання по 1 балу за кожне).

Завдання на знаходження частини від числа (1 завдання, яка оцінюється в 1 бал).

Робота з геометричним матеріалом, що складається з 2 завдань по 1 балу за кожне.

Творча задача, в якій потрібно застосувати логіку (1 завдання, яке оцінюється в 2 бали).

Друга форма математичного іспиту відрізняється включенням тестової частини. Обчислення до тестів учень повинен записувати і здавати разом з листочками тестування, щоб учитель бачив хід виконання робіт. Рекомендується скласти квиток з таких завдань:

Тести відкритого типу, в яких потрібно вибрати вірний варіант 1 з трьох запропонованих (3 теста по 1 балу).

Тести відкритого типу, в яких потрібно встановити послідовність чи знайти відповідності між компонентами (2 теста по 2 бали за кожне).

Тести відкритого типу, що передбачають коротку відповідь (1 завдання, яке оцінюється в 2 бали).

Завдання, що передбачає розгорнуту відповідь (1 завдання, за яку нараховується 3 бали).

Максимум балів, який можна отримати за всі завдання, дорівнює 12.

Не запускайте математику з першого класу, щоб потім не завалити ДПА!

Пам’ятки - поради

учням щодо складання

державної підсумкової атестації

До складання ДПА

Підготуйте своє робоче місце вдома: приберіть з робочого столу все зайве, зручно розмістіть потрібні програми, навчальні посібники, зошити, папір, ручки, олівці тощо.

Складіть план підготовки до державної підсумкової атестації на кожний день, чітко визначте обсяг матеріалу, який ви вивчатимете (розділ, тема тощо).

Під час підготовки до державної підсумкової атестації з будь-якого навчального предмета структуруйте матеріал за допомогою планів, схем. Робіть це у письмовому вигляді. Адже досить часто буває так: вам здається, що ви все знаєте, пам’ятаєте, а коли починаєте відповідати - ваша відповідь виходить уривчастою, фрагментарною.

Перегляньте спочатку весь матеріал і раціонально сплануйте його вивчення: наприклад, якщо потрібно вивчити 100 питань за 4 дні, то у перші два дні вивчіть 70% усього обсягу, третього дня - решту питань, четвертого - повторіть вивчене. При цьому складні питання чергуйте з простішими.

Розпочніть заняття з найважчого матеріалу, який знаєте найгірше. Якщо не можете щось згадати, запишіть на аркуші запитання, які ви можете поставити учителю під час консультації.

Намагайтеся зрозуміти матеріал, що вивчаєте, а не механічно його запам’ятовувати.

Не вивчайте новий матеріал безпосередньо перед державною підсумковою атестацією, робіть це заздалегідь.

Пам’ятайте, що інформація одержана на консультації перед державною підсумковою атестацією буде корисною для вас.

Не забудьте під час консультації поставити педагогу ті запитання, які вас найбільше хвилюють.

Робіть шпаргалки за бажанням, це сприяє закріпленню знань, однак пам’ятайте, що користуватися ними під час державної підсумкової атестації не можна.

Проговоріть батькам плани своїх відповідей на запитання.

Повторіть плани відповідей на запитання напередодні державної підсумкової атестації, акцентуйте увагу на найважчих.

Не забудьте прийти на консультацію.

Відпочиньте за два-три дні до державної підсумкової атестації.

Ляжте раніше спати напередодні державної підсумкової атестації, а ранок у жодному разі не розпочинайте «зубрінням».

Чергуйте заняття і відпочинок під час усього періоду підготовки до державної підсумкової атестації .

Не думайте про те, що не впораєтесь із завданнями, навпаки подумки уявляйте собі картину успіху.

Прийдіть на державну підсумкову атестацію завчасно.

Під час складання

Письмової державної підсумкової атестації:

не сподівайтеся на допомогу вчителя, якщо вам не зрозумілий текст завдання. Вчитель має право давати пояснення, якщо текст завдання погано надрукований;почніть розв'язувати найлегше, на вашу думку завдання. Заплутана умова ще не говорить про складність завдання. Зберіться з думками та починайте працювати. У вас усе вийде!

  • не зациклюйтеся на тому завданні, яке не можете розв’язати , спробуйте розв’язати інше. Можливо ,успіх розв'язання легшого завдання додасть вам упевненості, і ви зможете впоратися зі складнішим;
  • будьте уважними, запам’ятайте вказівки учителя щодо підписання роботи, заповнення певних бланків та виконання завдань;
  • сконцентруйтеся після організаційних моментів - для вас тепер є лише текст завдань і час для їх виконання;
  • прочитайте завдання двічі і обов’язково до кінця, зрозумійте, що від вас вимагається;не поспішайте, оскільки можете неправильно зрозуміти умови завдань;
  • думайте лише про виконання того завдання, що виконуєте, а не всіх відразу;
  • перевірте виконане завдання; прислухайтеся до своєї інтуїції.

Після складання ДПА

- Зателефонуйте батькам. Пам’ятайте, що вони хвилюються за вас.

- Проаналізуйте ваші помилки, щоб не припуститися їх у майбутньому.

- Відпочиньте у цей день, а вже з наступного починайте готуватися до державної підсумкової атестації з іншого навчального предмета.

- Під час підготовки до державної підсумкової атестації з іншого навчального предмета врахуйте вже набутий вами досвід.

Пам’ятки -поради батькам учнів

щодо складання державної підсумкової атестації

До складання

- Ознайомтеся з порядком проведення державної підсумкової атестації учнів.

- З'ясуйте бажання дітей щодо вибору навчального предмета, з якого вони складатимуть державну підсумкову атестацію. Переконайтеся, що вибір вашої дитини правильний.

- Почніть готувати свою дитину до державної підсумкової атестації завчасно,однак не будьте нав’язливими.

- Поділіться з дитиною своїм досвідом складання іспитів.

- Пам’ятайте, що дитина може сама вибирати час для підготовки до ДПА.

- Будьте готові, не лише вислухати плани відповідей дитини на запитання ДПА, а й щось підказати їй.

- Стежте за тим, щоб ваша дитина чергувала заняття та відпочинок (наприклад, 40 хвилин навчається, 10 - відпочиває).

- Не забудьте, що дитині напередодні ДПА необхідно відпочити: ввечері після закінчення заняття прогулятися на свіжому повітрі, прийняти душ, раніше лягти спати.

- Підтримайте дитину. Це додасть їй впевненості у своїх силах.

Під час складання

- Будьте впевнені у знаннях вашої дитини.

- Не хвилюйтеся, тому що зайве хвилювання заважатиме не лише вам, а й дитині, адже вона відчуватиме ваш неспокій.

- Не відволікайте дитину телефонними дзвінками, вона сама вам зателефонує!

Після складання

- Підтримайте дитину незалежно від результатів ДПА.

- Порадьте, як раціонально розподілити час, готуючись до ДПА з інших навчальних предметів.

Бажаємо успіхів!